vrijdag 15 april 2011

Blote-benen-weer

Het is bijna zover: blote-benen-weer! Dat vraagt om mooie sokjes.
Niet voor mij,  maar voor Renske.




Het idee had ik gezien op de site "Hooked on Crochet". Hiervan moet je lid worden om naar hartelust te kunnen neuzen in allerlei haakpatronen. Daarnaast krijg je bijna dagelijks mail van ze met verschillende (soms monsterlijke, soms lachwekkende en soms leuke)  patronen "uitgelicht".  Erg charmant allemaal.:)
Kijk maar:


















Maar goed dus, de sokjes.
Zoals de meeste meisjes van 7 is Renske gek op roezels en kantjes. 



Het is erg simpel om te maken, je moet er alleen rekening mee houden dat er voldoende ruimte is om er de hak door te kunnen krijgen.
Een kleine tutorial:

Haak met haaknaald 2 en garen dat daar geschikt voor is, een ketting. Sluit met een halve vaste tot een ring. Let erop dat de ring even groot is als de flink uitgerekte boord van de sok.
De eerste toer: 2 l, daarna allemaal stokjes, eindig met een halve vaste in de 2e losse.
De tweede toer: 2l, * 3 l, 1 stokje tussen 2 stokjes van de vorige toer* (herhalen tot einde toer), eindig met een halve vaste in de 2e losse.
Afhechten.
Naai het kantje aan de bovenrand van de sok. Zorg ervoor dat de bovenrand van de sok is uitgerekt. Ik deed dat door de sok om een klein bloempotje te trekken, maar het kan ook om bv een beker zonder oor. 

Voor de witte sokjes reeg ik eerst 30 kralen aan de draad om deze in de laatste toer mee te haken. (3 lossen gewoon, 3 lossen met kraal ertussen, om en om)


Nou is het nog geen blote benen weer vandaag, maar met een legging staat het toch ook leuk?
Renske is er in ieder geval erg blij mee.
En voor degenen die zich afvragen waarom ik altijd alleen maar dingen voor Renske maak: mijn puberdochter Berber is 15, duuuh...;)


Karin

Na de reactie van Katrijn van "Het Thuisproject" heb ik ook geprobeerd of ik het randje gelijk aan de sok kon haken.
En ja hoor, ik kwam er door met de dunne haaknaald, als ik de boord steeds uitrekte!
Het is dan wel een stuk gemakkelijker, want je kunt veel beter voor voldoende rek zorgen door tussen de insteken één of twee lossen te haken .

Bedankt Katrijn! (dat maakt bloggen nou zo leuk, die reacties en praktische tips)

Karin

8 opmerkingen:

  1. Leuk! Ga ik me ook maar eens aan wagen ;-)

    En wat zou ik graag eens proberen of ik nog kan loloballen... maar mijn meiden zijn nog wat te jong, dus ik hou me in in de winkel...

    Stoere foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt een leuk idee! en ze staat er goed mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Karin, lief dat je nog bent wezen kijken voor die vogeltjes. Als ze zilverkleurig zijn, dan zou ik er heel graag twee willen kopen. Dus mail me (morganiet@gmail.com) maar even het totaalbedrag (+verzendkosten natuurlijk) en naar welke rekening ik het geld kan overmaken. Superleuk!

    Fijn weekend, groetjes,Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien is het morgen wel "blotebenenweer"
    Mooie sokjes !!!
    Groetjes en zonnig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk gepimpte sokjes!! Echt niet te begrijpen dat je puberdochter ze niet aanwil!! ha,ha. (Héél herkenbaar) Fijn weekend!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk die sokjes en pubers willen nu eenmaal andere dingen ... soms is dat heel goed te begrijpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige modellen heb je!
    Die sokken zijn leuk zeg!
    Fijne week,
    hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schattige kat!! Dat ze het aanhield zeg! Die van ons was er al lang mee gaan vechten!
    Fijne Q-Day,
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin 4

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...